Jak nasadit sněhové řetězy - praktický průvodce a tipy

Nasazování zimních řetězů je klíčovým prvkem pro bezpečnou a plynulou jízdu v zimních podmínkách. Ne každý řidič je však umí nasadit správně. V našem článku naleznete návod, který vám usnadní nejen tento úkon ale i výběr řetězů.

Jak nasadit sněhové řetězy

Zima je pro motoristy neodmyslitelně spjata se sněhovými řetězy. Jak je ale správně vybrat a nasadit? A jaké jsou vlastně možnosti?

Nejzákladnější typy řetězů, se kterými se na našich silnicích setkáte jsou rychlonasazovací (které není třeba dotahovat a přes kolo se přetahují jako čepice či pouzdro), automatické (které se na kolo připevní a v případě potřeby je lze aktivovat dálkovým ovladačem), textilní (které navlékáme na pneumatiku jako obal, či sáček), tekuté (které na pneumatiky můžete nanést ze spreje) a pak samozřejmě klasické ocelové. Jejich výběr i způsob nasazování se pochopitelně může lišit podle výrobce i druhu.

Nejčastější varianta jsou klasické ocelové sněhové řetězy. Ačkoliv mají i několik nevýhod (např. omezení rychlosti a použití pouze na sněhu), jsou levnou a spolehlivou volbou např. při zaseknutí v hlubokém blátě či sněhové závěji a při vhodném výběru je můžete využít na většinu aut (není-li v technickém průkazu uvedeno jinak).

Na co je třeba dávat pozor při nasazování sněhových řetězů

Tréning dělá mistry

Málo platné - od školních let se v našem životě nic nemění. Nechcete-li se s nasazováním řetězů v krizové chvíli sáhodlouze trápit, zmatkovat a klít, budete si muset jejich nasazování natrénovat, a to ideálně na suché silnici, či ve vyhřáté garáži. Podívejte se, kde a jak se vaše řetězy dotahují a zjistěte, zda právě ty vaše neskrývají nějakou protivnou a nečekanou léčku.

Takové nacvičování může být možná trochu k vzteku, ale jistě to bude příjemnější než pokoušet se s nimi poprvé prát uprostřed sněhové vánice.

Správné uložení je základ

Zde je několik, zdánlivě evidentních, ale často podceňovaných detailů. Jednak to, že není dobré sněhové řetězy jen tak „na volno“ pohodit do kufru. Jednoznačně se vyplatí, mít je pečlivě uložené např. v plastové krabici, ve které je koupíte. Za prvé se v autě snáze hledají a za druhé je lepší je prakticky připravené vyndat z pouzdra, než vytáhnout z kufru chomáč ocelových řetízků a zoufale hledat jejich konec.

Další nepopulárním, ale praktickým krokem, je pečlivé uložení manuálu, který k řetězům dostanete. Doporučujeme jej zařadit mezi ostatní důležité dokumenty, patřící k běžnému provozu auta. Nikdo z nás samozřejmě není rád, když je nutné „klesnout“ k něčemu tak nepopulárnímu, jako je čtení manuálů, ale věřte, že mohou nastat situace, kdy vám podrobný popis postupu nasazení řetězů přijde vhod. Rovněž budete v takovou chvíli potěšeni, že jste si jej nechali na suchém a bezpečném místě, a ne v původní krabici, kde by se po prvním použití řetězů rozmočil v tajícím sněhu.

Efektivní postup nasazení sněhových řetězů na auto

Jak tedy nasadit (většinu) ocelových sněhových řetězů?

Pojďme začít tím, z jakých částí se sněhové řetězy obvykle skládají. Nejdelší část, obvykle obalená plastovou bužírkou, je vodicí lanko, které bývá zakončeno západkou či háčkem. Barevně odlišené bývají takzvané boční řetězy, které slouží ke správnému napnutí. Poslední důležitou částí je kladka či jiný systém, který se využívá k dotažení řetězů.

V každém případě se nejprve přesvědčte, že řetěz není překroucený. Tento fakt je třeba kontrolovat průběžně. Nasadíte-li překroucený, nebo dokonce zamotaný řetěz, můžete jej nejen závažně poničit, ale dokonce může dojít k závažnému poškození samotného kola či jiné části auta.

Vyrovnaný řetěz zasuňte za kolo a potáhněte oba konce ocelového vodícího lanka k sobě. Poté je zvedněte, spojte a položte na dezén pláště. Můžete je i „zahodit“ za kolo.

Boční řetězy pospojujte háčky tak, aby kopírovaly tvar kola (spojovací části řetězů, které jsou k tomuto účelu určeny, bývají, jak již bylo zmíněno výše, barevně odlišeny – nejčastěji jsou červené).

Celý řetěz by měl být na kole symetricky narovnaný. Řetěz bývá nutné utáhnout a vložit do drážky v průvlečné zarážce.

Přebývající části napínacího řetězu obtočte kolem bočního řetězu tak, aby nevznikly žádné velké „bambule“ a zaklesněte pryžový napínač do vhodného článku na něm.

Nejsou-li řetězy samodotahovací, je nutné ujet pár set metrů, zkontrolovat je a dotáhnout.