Nejčastější mýty a polopravdy o sněhových řetězech

Fakta nebo fikce? Co všechno víte o sněhových řetězech? A co z toho je na sto procent pravda? Dali jsme hlavy dohromady a ve spolupráci s odborníky jsme pro vás sepsali seznam zažitých mýtů o sněhových řetězech, které už dávno neplatí. Které to jsou?

Nejčastější mýty a polopravdy o sněhových řetězech

Řetězy se špatně nasazují

Jako všichni a všechno, i sněhové řetězy musejí držet krok a neustále se zlepšovat. V posledních letech se jejich výrobci zaměřují právě na vývoj co nejjednoduššího systému nasazování řetězů na kolo.

I přes to, že samozřejmě záleží na výrobci i konkrétním modelu řetězů, u většiny z nich se tato snaha setkala s nesporným úspěchem. Na vlastní kůži jsme se o tom přesvědčili ve firmě Pewag ve Vamberku, kde se sněhové řetězy, patřící v současné době ke špičce na trhu, vyrábějí. S nasazováním řetězu na kolo pomáhají nejrůznější systémy automatického napínání, vhodné nástroje a nápomocný je i podrobný a snadno srozumitelný návod. Pokud si nasazování párkrát vyzkoušíte v pohodlí vyhřáté garáže, zabere vám samotné nasazení sotva několik minut. Ti nejzručnější se pak dostanou i na ohromujících 30 vteřin.

S autem je nutné do nekonečna popojíždět

Ano, to je částečně pravda. U některých sněhových řetězů je jednoduše nutné kolem auta trochu pootočit, aby bylo možné je správně upevnit na kolo. Pokud vás však nutnost vystoupit a upravit řetězy rozčiluje, zvažte ty samodotahovací. Jednoduše je nasadíte na kolo a řetěz se pak dotáhne sám ve chvíli, kdy se kolo pootočí.

Řetězy pomůžou jedině vyškrábat se na kopec

Pravda je, že sněhové řetězy samozřejmě zlepší trakci zejména na ledu natolik, že s nimi zdoláte i kopce, kde by ničím nepodpořené pneumatiky selhaly na plné čáře. Většinou však zapomínáme na jejich druhou výhodu – podporu při sjíždění dolů z kopce. V těchto chvílích řetězy zefektivňují brždění a pomáhají s bezpečnou jízdou.

Mezi levnými a drahými řetězy není rozdíl

Sněhové řetězy opravdu můžete sehnat doslova za pár stovek – většinou na internetu nebo v nerenomovaných kamenných obchodech. To má ale mnoho nevýhod. Za prvé jim bude takřka stoprocentně chybět potřebná dokumentace – i když u nás atestaci řetězů většinou nikdo nekontroluje, měli byste používat jenom řetězy schválené a odpovídající normám ATEST 8SD. O sousedním Rakousku raději nemluvě – tam vám řetězy bez normy ÖNORM V 5117 neprojdou ani v kufru.

Dále budou levné řetězy vždy z velmi nekvalitního materiálu (často navíc dost tenkého). Stačí vzít posuvné měřidlo, porovnat tloušťku levných a značkových řetězů. Hrozí vám také volné výrobní standardy, díky kterým mohou řetězy prokluzovat, být příliš malé nebo naopak volné a v krajním případě mohou váš vůz dokonce poškodit.

Pár stovek metrů jízdy po suchém asfaltu řetězy zničí

Kvalitní řetězy mají normu i na jízdu na suchém asfaltu. Například v Rakousku platná norma ÖNORM V 5117 má jako jednu ze základních podmínek to, že nasazený řetěz musí bez problému ujet 120 kilometrů po suché silnici bez sněhu a ledu. Reálně však sněhové řetězy zvládnou samozřejmě větší dálky.