Postup výroby sněhových řetězů

Přemýšleli jste někdy nad tím, kde se berou sněhové řetězy, které zachraňují vaše horké chvilky v zasněžených svazích? V tomto článku můžete nahlédnout pod pokličku procesu jejich výroby ve vamberské pobočce firmy Pewag.

Postup výroby sněhových řetězů

Příjem ocelových svitků

Na počátku všeho v tomto případě nebylo světlo ale velké ocelové svitky drátů, které jsou v první hale namotávány a tvarovány. Probíhá tu protahování materiálu na požadovaný profil – většinou na velmi přesný průměr a tvar. Následně je drát ohýbán, stříhán a tvarován do jednoho nekonečného řetězu. Každý jeho dílek prochází důkladnou zátěžovou zkouškou, která prověřuje jeho kvalitu a rozměry.

Ukončení nekonečného řetězu

V druhé hale je nekonečný řetěz rozdělen na kratší části, ze kterých jsou vyráběny stopové kříže (tedy ty části řetězů, které nechávají ve sněhu stopy). Řetěz se stříhá na přesný počet článků, odpočítaný tak, aby měl co nejlepší záběrové vlastnosti.

Cementace řetězů a galvanická zinkovna

V další hale prochází řetěz takzvanou cementací. Jedná se o tepelnou úpravu kovu, při které je jeho výrobek zušlechtěn tím, že se v jeho povrchové vrstvě zvyšuje obsah uhlíku. To následně umožňuje takzvané povrchové kalení. Výsledný produkt zůstává uvnitř pružný a na povrchu je velmi tvrdý.

Po zchlazení jsou řetězy zinkovány. Pro každý typ řetězu platí trochu jiný postup práce, ale všechny procházejí namáčením v různých lázních. Na konci těchto procesů získají řetězy nejen charakteristickou lesklou a třpytivou barvu, ale především jsou chráněny proti snadnému poškození a korozi.

Ani kombinace nauhličení a pozinkování řetězů však nezachrání vše a chcete-li se ubránit zreznutí řetězů, měli byste je po každém použití pečlivě opláchnout čistou vodou a vysušit.

Příprava a montáž komponentů

Dále dochází ke kompletaci bočních částí řetězů, sloužící k napínání. Jsou to plastové části, v nichž je téměř padesátiprocentní příměs skla, zajišťující pevnost a pružnost materiálu, který nekřehne a nepraská ani ve velkých mrazech. V hale jsou dále tvarována ocelová lanka, do kterých se lisují koncovky – na lano je pak nasazována plastová bužírka. Do té jsou následně prostříhávána místa pro připevnění bočních háčků a stopového kříže.

Při kompletaci je třeba takřka strojové přesnosti. I malá chyba v tomto zdánlivě jednoduchém postupu může později znamenat katastrofu. Pracovnice ve vamberských dílnách proto nejsou hodnoceny podle množství zkompletovaných řetězů, ale podle chybovosti. Kompletní sněhové řetězy se nakonec převážejí do České Třebové, kde dochází k balení do kufrů, tašek, krabic a následně jsou expedovány do prodejen po celé republice.